Fridas värld bland tankar och ord. -

Svar till Milla:

 
Jag skrev ett inlägg om min träning i januari, men nu har jag fått frågan igen – med en ny liten detalj i form av ett veckoschema. Så hörrni, vi tar det igen! Men kom ihåg, jag är fortfarande ingen expert på ämnet. Jag hobbytränar i ett par lilasvarta träningstights som numera är storleken för stora och det jag kommer att berätta här nere är uppbyggt utefter mig, min kapacitet, mina skador (korsryggen är trasig sedan några år tillbaka) och mina mål. Efter sju veckor med min PT så har jag lite mer koll på läget, men det hela har baserats utifrån mig så se det som inspiration – inte som rätt eller fel.
 
Men två viktiga saker jag lärt mig det senaste är: variation och struktur. Nu för tiden försöker jag köra mer strukturerade konditions – och styrkepass. Kör jag ett hårdare styrkepass kör jag lättare kondition på slutet, kör jag ett hårdare konditionspass väljer jag en muskelgrupp att fokusera en kortare stund på efteråt. Allt för att variera musklerna och pressa dem till sitt yttersta.
 
Veckoschema, på ett ungefär: 
Måndag: Kickstartar veckan med kondition i någon form. Löpband eller cykel i 20-30 minuter. (Jag gillar inte crosstrainer, men det är ett bra alternativ annars.) Kettlebell med tempo. Rodd. Benpress och nittio grader med viktboll. Om jag pallar går jag ner på löpbandet igen. Men ibland är jag lat.
Tisdag: Värmer upp på löpbandet med gång i tio minuter. Kör sedan bröst, skuldror och mage med hjälp av kabelmaskiner och fria vikter. Tränar rumpa på pilatesboll och mer skuldror vid maskinerna. Stärker upp bäcken och korsrygg via stabliseringsövningar. Avslutar med benpress och nedvarvning tio minuter på löpband. 
Onsdag: tränar en timme med min PT, vilket jag gör en gång i veckan. Senast (i dag) såg det ut såhär: knäböj, bröst med fria vikter, skuldror vid maskin, armhävningar i tre olika set (på boll, på golv och i kabel), rygglyft på boll, kettlebell på tid och slutligen burpees på tid. Jocke (min tränare) lägger upp mina pass vecka efter vecka för att hitta en bra variation, och ibland också under pågående pass beroende på hur hårt jag sliter på mina muskler. I vanliga fall tränar vi ännu mer ben, men just i dag var jag så trött efter knöböjen så då passade vi på att köra mer armar, bröst och skuldror, samt en dos kondition i form av kettlebell och burpees. (Jag hatar burpees. På riktigt. I dag låg jag i fosterställning på golvet efteråt och bara skakade med tårar i ögonen för att jag tagit ut mig så hårt. Men jag är samtidigt så jävla motiverad att bli bättre på det.)
Torsdag: Ska börja gå på pass på torsdagar. Spinning, bodypump eller body combat. Annars är det kondition som gäller på torsdagar i olika former. Och benstyrka efteråt.
Fredag: Så jävla ledig. Ligger i soffan. 
Lördag: Ledig ibland, men går ofta till gymmet under förmiddagen och kör ett längre styrkepass där jag fokuserar på någon del av kroppen som jag vill lägga lite extra tid på. Hänger en del nere hos alla starka män för bänkpress och bröstträning med fria vikter.
Söndag: Min bästa träningsdag. Tar en längre promenad på löpbandet och kör sedan ett ordentligt styrkepass där jag går igenom hela kroppen. Provar nya grejer Jocke lärt mig under veckan och utforskar nya träningsformer.
 
Exempel på övningar jag gör under veckan: utfallssteg med vikter, olika typer av "nittio grader" med vikter, plankan i varierade former, rump/magövningar på pilatesboll, rodd med skivstång och så vidare. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska lägga upp sin träning, men våga utforska och prova på. Jag har lärt mig på vägen. Och ja, det har gett resultat. Det jag är mest glad över är att mina ben och min rumpa är på väg tillbaka till sitt ursprungsläge. Och det faktum att jag går runt och känner mig stark och smidig i stället för trött och mosig.
 
Så ja. Det var vad jag hade att säga just nu. Och annars Milla, tack för din kommentar! Det värmer verkligen att få vara till inspiration. Stort lycka till med allt!

Kommentarer
Postat av: linnea

Roligt att få nya tips på träningssätt och upplägg! Men hur är kosten till det här? Äter du något speciellt? Dricker du proteindryck? m.m.m. :)
Bra kämpat, jag hejar på dig!

2013-03-13 @ 21:49:39
URL: http://linneawho.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0